התנדבות חקלאית בישראל / יואב מור

תשאל כל ילד בישראל ממה התקיימו פה פעם ואני בטוח ששמונה מתוך עשרה יגידו – "מחקלאות! אלא מה?"

ישראל אפופת נוסטלגיה על הסיפורים מהימים ההם בהם חלוצים וחלוצות עלו ארצה והפריחו את השממה, ואכן כך היה. בימי ראשית היישוב שימשה העבודה החקלאית ככלי להתבססות אסטרטגית בחבלי הארץ וככלי ערכי וחינוכי עבור אלו שבאו ארצה להגשים את החזון הציוני. בנוסף, שמשה העבודה החקלאית כמקור הכנסה משמעותי וכקטר צמיחה עבור הישוב. גם עם המעבר מישוב למדינה המשיכה לשמש עבודת האדמה ככלי ערכי, חינוכי, כלכלי ואסטרטגי. דור שלם של בני נוער גדל והתחנך בעשרות בתי הספר החקלאיים שהיו פזורים בכל הארץ ואף ה"עירניקים" יספרו לכם סיפורי מורשת קרב על העבודה בבוץ בשבועות ההתנדבות החקלאית אליהם נשלחו מבתי הספר.

אחרי מלחמת ששת הימים הפכה החקלאות בישראל לתופעה בינלאומית. צעירים וצעירות יהודים ולא יהודים הגיעו ארצה מרחבי תבל רק כדי להרגיש חלק מאותה חוויה ייחודית. במהלך 50 שנה של התנדבות עברו במחוזותינו מעל 350 אלף מתנדבים מ- 35 מדינות שונות.

אלי אשכנזי‏, בקיבוצים חוגגים 40 שנות מתנדבות שבדיות, באתר וואלה! NEWS‏, 7 ביוני 2005

לא תמצא קיבוצניק ותיק בלי אינספור סיפורים על אותם מתנדבים שהגיעו לכאן מרחבי תבל והביאו איתם שלל תרבויות שונות. חלקם נשארו פה והקימו פה את ביתם והיו גם כאלה שלקחו איתם בני ובנות זוג מקומיים לחו"ל (רק שלא תגמור לי כמו מוטי בננה בציריך!). מתנדבים אלה פתחו צוהר לעולם עבור מדינת ישראל הצעירה וכשחזרו הביתה הפכו לשגרירים. היו מתנדבים שאפילו חזרו לכאן במלחמת יום הכיפורים לתת כתף.

עם השנים ירדה קרנו של מפעל ההתנדבות החקלאית, מדוע קרה הדבר?

אז נכון שהאימהות היום יותר מודאגות ועושות מהומה בגלל כל קוץ ביד או שפשוף בברך ושבעידן של נטפליקס, פייסבוק ואינסטגרם כולנו אוהבים לרבוץ מול הספה עם הסמארטפון ביד, אבל האם עשינו כל מה שניתן? הרי המפסידים הגדולים הם לא רק החקלאים אלא כולנו. המיוחד בחקלאות הוא שכל אחד יכול להתחבר אליה באופן כזה או אחר: אלה שרוצים "לצאת מהמשרד" ולהתחבר לטבע ימצאו בה מפלט מרענן מחיי היום יום; אלה המעוניינים להיות שותפים בהתנדבות משמעותית ימצאו בה חקלאים אמיתיים המשוועים לידיים עובדות; הסקרנים ומחפשי האתגרים ימצאו בה פעילות מאתגרת ומגוונת בכל רחבי הארץ; וכמובן, אלה שרוצים להתחבר לשורשיהם ימצאו בה קשר ישיר ובלתי אמצעי לדור החלוצים.

בשנים האחרונות, החליט ארגון השומר החדש, בשיתוף מספר תנועות וארגונים חברתיים להילחם בתופעה תוך הבנה שפתרון הבעיה יגיע מחיבור מחודש של בני הנוער והצעירים לעבודת האדמה. בתיווך הארגונים, בתי ספר ותנועות נוער, מכינות, קבוצות צבא, בוגרי צבא ואף מבוגרים וקבוצות מחו"ל מגיעים אל המשקים והשטחים הפתוחים וחווים מפגש ייחודי המשלב עבודת סיוע מעשית בחקלאות, תוך צבירת חוויות אישיות וקבוצתיות המשלבות בירור אישי והעשרה ערכית. ההתנדבות החקלאית מהווה מרחב להתנסות חיובית, התבלטות, הובלה ומנהיגות עבור המשתתפים, כשהעבודה והמגע עם האדמה מאפשרים להם לחוות חוויות הצלחה במרחב שונה לחלוטין ממרחב שממנו הם מגיעים.

היום אנחנו בפתחו של השלב הבא באבולוציה של ההתנדבות החקלאית בישראל. סאנדו (מבית השומר החדש) הינה פלטפורמת התנדבות חקלאית ורשת חברתית ששמה לה ליעד לטפח את החקלאות בישראל ולתת לכל אחד מאיתנו את ההזדמנות לקחת חלק במשהו משמעותי. לבד או עם קבוצה, עם בן/בת הזוג או עם כל המשפחה, עם החבר'ה מהמילואים או עם החבר'ה מהמשרד, כולם מוזמנים למצוא את הפעילות החקלאית המתאימה להם ו- "ללכלך קצת את הידיים". כל מה שנותר הוא להוריד את האפליקציה ולצלול לעולם שלם של פעילויות חקלאיות ברחבי הארץ.

לשיתוף הפוסט: